sdf
RECENSIE 14 Pseaumes
Soms komt er een productie ter recensie op je bureau te liggen waarbij aan de lay-out al zoveel aandacht is besteed dat je gewoon zin krijgt om zo’n cd gelijk te beluisteren. Dat gevoel kreeg […]
sdf
Soms komt er een productie ter recensie op je bureau te liggen waarbij aan de lay-out al zoveel aandacht is besteed dat je gewoon zin krijgt om zo’n cd gelijk te beluisteren. Dat gevoel kreeg […]
Het zou een aardige quizvraag kunnen zijn: noem eens een (historisch) orgel zonder pijpenfront… In 1751 bouwde Nicolas Dupont zo’n curieus exemplaar in de St. Jacques in Lunéville. Het is te beluisteren op een onlangs […]
Van Robert Schumann is bekend dat hij een grote fascinatie had voor Johann Sebastian Bach in het algemeen en diens contrapuntische meerstemmigheid in het bijzonder, door Schumann zelf ‘Fugenpassion’ genoemd. In 1845, toen deze fascinatie […]
Margreeth de Jong bespeelt op haar nieuwe cd, Margreeth Chr. de Jong in Composition and Performance, het Van Leeuwen-orgel in de Nieuwe Kerk van Middelburg. Na een eerdere cd met koraalbewerkingen in barokstijl (klik hier […]
Steeds verrassend, altijd voordelig. Met die slagzin maakt Kruidvat reclame voor zijn drogisterijartikelen. Maar die leus past ook prima bij de plaat die Matthias Havinga op het Kruidvatlabel Brilliant Classics uitgebracht heeft: Bachs transcripties van […]
Het zou belachelijk zijn om niet ten minste vier sterren te geven aan een vertolking van de zes triosonates van Bach door een groot organist als Lorenzo Ghielmi. Bij dezen. Ieder die op zoek is […]
Voor de meeste orgelliefhebbers zal de combinatie orgel en slagwerk geen alledaagse zijn. Toch zegt Jan Hage in zijn voorwoord van de cd ‘Music for organ and percussion’ geen woord teveel als hij stelt dat […]
In 2009 maakte onze Wijk en Aalburgse Hans van Rossum in 38 maanden een instrument voor de gemeente van de Dorfkirche in Mülheim Saarn in de stijl van de Rijnlandse 18e eeuwse meesters. Het is […]
De laatste tijd ontstaat er gelukkig weer meer waardering voor het orgeltype dat onder de noemer ‘Neo-Barok’in de jaren ‘50-’70 van de vorige eeuw in Nederland tot ontwikkeling kwam. Het Van Vulpen-orgel in de Cunerakerk […]
De tweede plaat van het Delftse Maarschalkerweerd-orgel in betrekkelijk korte tijd. Petra Veenswijk opent met de Prélude et Fugue en mi-bémol majeur, op. 99 no. 3 van Saint-Saëns, ooit zo stormachtig en wervelend gespeeld door […]
© 2004-2025 ORGELNIEUWS