De titel van de cd ‘Restored to Glory’ (wat eigenlijk slaat op de restauratie van de zaal) is zeer zeker ook op het orgel van toepassing en lijkt daarmee juist gekozen: een werkelijk fantastisch, veelzijdig, glorieus, romantisch concertzaalorgel. Uiteraard behoeft goede wijn geen krans, maar ‘worldclass performer’ Thomas Trotter bewijst zich hier opnieuw in een sublieme opname. Een absolute aanrader. Thomas Trotter – Birmingham Town Hall
Restored to Glory
Organ Concerto No 16 in F (Haendel, transcribed by Marcel Dupré/Thomas Trotter), Variations on a theme by Paganini for pedals (Thalben-Ball), Elegy (Thalben-Ball), Concert Fantasia on a Welsh March [Men of Harlech] (WT Best), Villanella (Ireland), Carmen Suite (Bizet, transcribed by Lemare), Andantino in D flat major (Lemare), Rondo Capriccio [A Study in Accents] (Lemare), Concertstück [Concert Piece in the form of a Polonaise] (Lemare), Rienzi Overture (Wagner, transcribed by Lemare)
Muzikale interpretatie: * * * * *
Programmakeuze: * * * * *
Keuze van het instrument: * * * * *
Kwaliteit van de opname: * * * * *
Informatie in het boeklet: * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje): * * *
De redactie van orgelnieuws.nl koos voor december de cd ‘Restored to Glory’ door Thomas Trotter, orgel. Exclusief voor de bezoekers van orgelnieuws.nl is deze cd tot 31 december 2007 verkrijgbaar voor slechts € 15,95 (i.p.v. € 17,50).
Klik hier om dit artikel te bestellen
Na de voltooing van de restauratie van de Town Hall in Birmingham heeft de stadsorganist van Birmingham, Thomas Trotter, een schijf volgespeeld op het Hill-orgel aldaar voor het label Regent Records.Het programma bestaat uit composities die typerend (moeten) zijn voor orgelbespelingen in een Engelse Town Hall: geen droge academische orgelwerken voor puristen, maar toegankelijke solowerken en bewerkingen van orkestrale composities die een goed beeld geven van de mogelijkheden van het instrument.
Het orgel in Birmingham Town Hall dateert in eerste aanleg van 1834 en is gebouwd (en vele malen uitgebreid) door William Hill. In de volgende 100 jaar is het instrument een aantal malen omgebouwd. In 1984 heeft de firma Mander een restauratie naar de situatie van 1880 uitgevoerd met in 2007 nog wat minimaal werk na restauratie van het gebouw.
Tijdens het luisteren naar de opname van dit orgel, valt op hoe ‘oud’ het instrument soms klinkt. Je hebt niet het idee met een laat-19e eeuws instrument te maken te hebben. Qua klank lijkt het sterk op een 18e eeuws Duits orgel, wat gezien de genealogie van het Engelse orgel natuurlijk niet verwondelijk is. Een echte verassing was dat pas na enige tijd (weer) doordrong dat dit orgel in een concertzaal staat: het is perfect op de ruimte samengesteld en geïntoneerd en er is precies genoeg nagalm om niet te droog en ook niet te kerkelijk te klinken . En er is een zeer goede opname gemaakt…
Het Concerto van Haendel wordt met prestant- en fluitcombinaties geregistreerd in de eerste drie delen, en met een tongwerkenkoor (16-8-4) tegen een (flinke) viervoets fluit in het slotdeel. In de eerste delen klinkt het orgel echt ‘oud’ en prima geschikt voor dergelijke concerti; zij het dan dat de kracht van de ‘open diapasons’ natuurlijk van een andere orde is dan die van de prestanten in een barokorgel.
De variatiereeks van Thalben-Ball is voor pedaalsolo met alleen in de laatste variatie ook nog wat werk voor de handen. Interessant studiemateriaal voor organisten, een welkome aanvulling op het repertoire en natuurlijk goed ‘showwerk’ voor in de concertzaal. De pedaalsolo’s worden vlekkeloos en overtuigend gespeeld. De Elegy van Thalben-Ball (een uitgeschreven improvisate) is nogal zoetig, maar Trotter weerstaat de verleiding om hier al te ver in mee te gaan.
De werken van Best en Ireland zijn wellicht niet zo interessant om in een cd-opname te betrekken, maar ze bieden wel de mogelijkheid om diverse zeer fraaie klankkleuren van het orgel te laten horen en door het voortreffelijke spel van Trotter lijken deze werken ‘grootser’ dan ze in werkelijkheid zijn.
De tweede helft van de cd bestaat uit bewerkingen en composities van de hand van Edwin H. Lemare. De Carmen Suite is een samenstelling van ‘hits’ uit Bizets opera, zoiets lijkt misschien dubieus (‘moet dat nou’), maar dat is hier toch een denkfout. Hetzelfde geldt voor de Rienzi Overture, voor mij persoonlijk niet de sterkste Wagner-ouverture, maar toch goed dat op deze cd staat. Dit orgel is namelijk niet in eerste instantie gebouwd voor (academische) orgelliteratuur, maar als begeleidingsinstrument en voor de vertolking van orkestwerk. En dat gaat uitstekend, zeker zoals Thomas Trotter het hier aanpakt. Virtuoos, feilloos, met perfecte ritmische timing, goed uitgezochte registratie en klankkleuren. Hoor eens hoe zo’n Engelse Tuba zich verhoudt tot een flink tutti, wat een geweldig fundament in de lage registers, prachtige strijkers en solotongwerken. Er zit een zekere ‘waardigheid’ in de vertolking waardoor de hier steeds op de loer liggende platheid wordt vermeden. Meesterlijk.
De solowerken van Lemare zijn aardig om kennis mee te maken en kunnen prima in het repertoire worden opgenomen. Misschien niet de meest hoogdravende muziek, maar misschien wel goed geschikt om de leek buiten het kerkelijk repertoire met het orgel kennis te laten maken.
De informatie in het booklet is vrijwel geheel overgenomen van de website van Birmingham Town Hall. Het beeldmateriaal bestaat uit fragmenten van het 32-voets orgelfront, een foto van het gehele front en een foto van de organist. Voor de ‘gewone’ muziekliefhebber voldoende, voor de orgelliefhebber misschien wat karig.
Samenvattend kunnen we stellen dat de titel van de cd ‘Restored to Glory’ (wat eigenlijk slaat op de restauratie van de zaal) zeer zeker ook op het orgel van toepassing is en daarmee juist gekozen lijkt: een werkelijk fantastisch, veelzijdig, glorieus, romantisch concertzaalorgel. Uiteraard behoeft goede wijn geen krans, maar ‘worldclass performer’ Thomas Trotter bewijst zich hier opnieuw in een sublieme opname. Een absolute aanrader. [HENNIE VAATSTRA]
Links
http://www.thsh.co.uk/page/town-hall-birmingham/the-organ/
http://npor.emma.cam.ac.uk/cgi-bin/Rsearch.cgi?Fn=Rsearch&rec_index=D05065
Klik hier om dit artikel te bestellen
© 2007 www.orgelnieuws.nl