SEPTEMBER 2005

Text Example

advertentie



MAX REGER – Oeuvres pour orgue

Edouard Oganessian, Walckerorgel Dom te Riga

Bij het Franse label Calliope is men een nieuwe serie begonnen: Nouvelles frontières musicales de l’Europe. De eersteling noemde men, lekker allitererend, Reger à Riga. De organist is de ons totaal onbekende Edouard Oganessian. Het wordt ook vanuit de cv niet duidelijk of hij nu een Let is, een Rus of toch een Fransman. Hoe dan ook, spelen kan deze man beslist, al is zijn keuze uit Regers rijke oeuvre er wellicht één voor fijnproevers, zo niet voor echte Regerfans. Oganessian opent met een vrij onbeduidend stuk: Variationen und Fuge über God save the King. Het is de wat plichtmatige fuga die het werk nog enige substantie verleent. Pas echt interessant wordt het met de modelvertolking van de grote fantasie en fuga over Wachet auf ruft uns die Stimme. Oganessian gaat totaal op in deze muziek en laat ook horen waarom het Walckerorgel van Riga zo´n goed gekozen medium is voor deze muziek. Ook bij de volgende twee werken is de organist op z´n best en is hij een vurig pleitbezorger voor deze muziek. Van die twee is het eerste een orgelbewerking door Reger van Franz Liszts Légende no. 2 voor piano Der Heilige Franziskus van Paula auf den Wogen schreitend. Het tot dan toe verscholen gebleven stuk werd pas in 1978 in de DDR uitgegeven, zo lezen we in het informatieve maar verder wat dunne boekje bij de cd. Reger slaagt er zeker in deze muziek als orgelwerk aannemelijk te maken, maar de eigenzinnige muziek geeft niets cadeau. Eveneens gaat dit op voor het laatste werk Introduktion, Passacaglia und Fuge in e moll opus 127 een in onze streken ook zelden gespeeld werk. In alle muziek maakt Oganessian dankbaar gebruik van het rijke palet aan kleuren van dit enorme Walckerorgel. De akoestiek van de Dom is niet te overdadig, dus alles is redelijk te volgen. De opname is ronduit goed te noemen. Of het aan de instellingen van bijvoorbeeld de crescendorol of vaste combinaties ligt weten we niet, maar in de forte registraties wordt o.i. te vaak een beroep gedaan op de diverse tertsregisters als Cornetten en Sesquialters. Het maakt het orgel er in deze muziek niet duidelijker en mooier op. Of signaleren we nu een trend, immers bij een recente cd van Daniel Roth met werken van onder andere Liszt en Ritter meenden we iets soortgelijks te moeten constateren. Merkwaardig is overigens de foto op de voorzijde van het doosje: niks Walckerorgel, niks Edouard Oganessian, niks Reger, maar een (Lets?) herfstbos… Resumerend kunnen we zeggen dat deze cd een integer gemaakt product is, Reger voor gevorderden. Wie de kracht en schoonheid van Regers polyfonie overigens echt wil genieten, zou eens moeten luisteren naar zijn werken voor twee piano´s. [AART DE KORT]

Max Reger – Oeuvres pour orgue. Edouard Organessian, orgue Walcker du Dôme de Riga. Variationen und Fuge über ‘God save the King’; Phantasie und Fuge über den Choral ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ op. 52/2; Der Heilige Franziskus von Paula auf den Wogen schreitend (Transcription de Max Reger d’après l’oeuvre de Franz Liszt); Introduktion, Passacaglia und Fuge in e-moll op. 127. CD CAL9726

Het is voor bezoekers van www.orgelnieuws.nl in september extra aantrekkelijk om deze cd te bestellen.

Alleen in de maand september is deze cd van € 21,75 voor € 18,50 (excl. € 2,88 portokosten) te bestellen.

Wanneer u deze cd via www.orgelnieuws.nl bestelt, helpt u www.orgelnieuws.nl on-line te houden!

Klik hier om dit artikel te bestellen