Het orgel van de Rotterdamse Hoflaankerk behoort tot de meest geslaagde creaties van de firma Van Vulpen. Die mening wordt deels gevoed door nostalgie: de vierkante tempel aan de Oudedijk vormde in mijn studententijd een regelmatig muzikaal rustpunt. Met name een – later op cd verschenen – uitvoering van Regers ‘Ein feste Burg’ door de toenmalige titularis Arjen Leistra staat in mijn geheugen gegrift.
Nadat Leistra naar Schiedam verkaste, nam Wouter van der Wilt bezit van de Kralingse orgelbank. Met deze cd maakt hij zijn discografisch debuut. Van der Wilt (*1980) heeft een gevarieerd programma samengesteld, daarbij rekening houdend met het karakter van het orgel. Dat karakter is weliswaar onmiskenbaar neobarok, maar flexibel genoeg om ook muziek uit andere stijlperioden geloofwaardig over te kunnen brengen. Een pittig instrument met vriendelijke trekken. Verder spreekt de fijne akoestiek van de kerk een belangrijk woordje mee.
Op de eerste helft van de cd klinkt muziek van Bruhns tot Mendelssohn (die laatste in een bewerking van Christoph Bossert), door Van der Wilt vakkundig en weloverwogen gespeeld. De tweede helft speelt zich af in de 20e/21e eeuw. De aanwezigheid van Kees Schoonenbeek en Bram Beekman zou je een hommage kunnen noemen: ze waren Van der Wilts docenten op het Brabants Conservatorium.
Kees Schoonenbeek schreef zijn Sonata da Chiesa oorspronkelijk voor orgel en harmonieorkest. Speciaal voor deze cd bewerkte hij het stuk voor orgel solo. De componist schrijft op zijn website dat hij streeft naar een idioom dat toegankelijk is voor een relatief breed publiek, alsook dat het hem fascineert om oudere systemen in een nieuwe context te plaatsen. Van dat laatste is het middendeel van deze ‘kerksonate’ een voorbeeld (variaties op een thema van Pachelbel). Schoonenbeek mag dan misschien niet de grootste vernieuwer zijn, hij verstaat wel de kunst frisse en onderhoudende muziek te schrijven. Van der Wilt vertolkt het werk met verve, net als de energieke fantasie van Bram Beekman die de cd uitluidt.
De melodie van Psalm 55 dient als basis voor een bijna tien minuten durende improvisatie. Van een tweevoudig winnaar van het Nationaal Improvisatieconcours mag je wat verwachten en die verwachtingen maakt Van der Wilt alleszins waar. Dit is improvisatiekunst van hoog niveau, creatief en eigentijds. Het geeft extra cachet aan een veelbelovende eersteling die is uitgebracht op een label dat zijn naam eer aandoet.
Sonata da Chiesa – Wouter van der Wilt
Van Vulpen-orgel Hoflaankerk Rotterdam-Kralingen
Toccata in a-Moll (Krebs); Nun komm, der Heiden Heiland (Bruhns); Triosonate IV in e-Moll BWV 528 (Bach); Praeludium und Fuge in D-Dur Op. 35 Nr. 2 (Mendelssohn-Bartholdy); Drei Vorspiele und Satz ´Christe, du Lamm Gottes´ Op. 8 Nr. 3 (Distler); Sonata da Chiesa (Schoonenbeek); Improvisatie Psalm 55 (Van der Wilt); Christus is opgestanden (Beekman).
Label: Excellent Recordings
Nummer: ER 109613
Speelduur: 77’55
Booklet: 12 pagina’s (NL)
Prijs: € 15,00