Stichting Voor de Wind stopt eind dit jaar met al haar activiteiten. Dat maakte zakelijk leider Paul Meerwijk vandaag bekend in een nieuwsbrief. Voor de Wind werd in 2001 door artistiek leider Reitze Smits opgericht om het orgel een bredere culturele rol te laten spelen en een nieuw publiek aan te boren. Ze deed dat door festivals en voorstellingen te organiseren waarbij orgel werd gecombineerd met diverse kunstvormen.
Het bestuur en de dagelijkse leiding van Voor de Wind namen afgelopen zomer het besluit om te stoppen. De organisatie was ‘in toenemende mate afhankelijk geworden van subsidies, donaties en partnerschappen. In de steeds grotere concurrentie hierop werd voor het komende jaar geen van onze plannen voldoende gesteund.’
Volwaardige plaats
De stichting kijkt positief terug op de afgelopen zestien jaar. ‘Zo toonden wij aan dat het orgel als seculier concertinstrument een volwaardige plaats heeft in het brede muziekleven. Voor de Wind ziet dat haar initiatieven op meerdere plekken zijn geland, aangepast of doorgewerkt.’
Festival Voor de Wind
In 2002 nam de stichting met vier producties in Amsterdam de aftrap voor het Festival Voor de Wind, in september 2003 gevolgd door een driedaagse editie, opnieuw in Amsterdam. De programmering bestond uit film, jazz, poëzie, theater en dans in combinatie met kerkorgel. Latere festivals vonden plaats in Utrecht (2005), zes IJsselsteden (2008) en ’s-Hertogenbosch (2010).
Connecting Arts
In 2011 betrad het festival ook het Europese podium en ging het verder onder de naam Festival Connecting Arts. In 2013 was de stad Utrecht het toneel voor de tweede editie van Connecting Arts. Behalve festivals kwamen ook op zichzelf staande projecten als orgel met film, orgel met circus en choreografie, kindervoorstellingen en videokunst uit de artistieke koker van Voor de Wind.
Voor de Wind sluit af met de kindervoorstelling Doolhoofd die in november dit jaar nog zes keer gaat spelen.