De naam van Masaaki Suzuki is natuurlijk eerst en vooral verbonden met de vocale muziek van Johann Sebastian Bach. Als dirigent van het Bach Collegium Japan heeft hij inmiddels alle geestelijke cantates op cd vastgelegd. Dat de Japanner ook een eminent Bach-organist is, bevestigde hij een jaar of wat geleden met een recital vanuit de Groningse Martinikerk.
Inmiddels heeft Suzuki zich aan een vervolg gewaagd. Daarvoor koos hij de plek waar het voor hem allemaal begon met Bach: de kapel van de Shoin Women’s University in zijn geboortestad Kobe. In dit strakke staaltje architectuur staat een orgel van de Franse bouwer Marc Garnier. Het instrument is gebouwd volgens de principes van de Franse klassieke orgelbouw en staat in een zogeheten gemodificeerde middentoonstemming. Daarmee kun je, kort gezegd, enerzijds de klankkleuren van oude stemmingen oproepen en anderzijds over de modulatiemogelijkheden van moderne(re) stemmingen beschikken.
Suzuki, in wiens spel zowel zijn klavecimbeldocent Ton Koopman als zijn orgelleraar Piet Kee hoorbaar zijn, heeft dit tweede deel symmetrisch opgebouwd. Centraal staat de partita Sei gegrüsset, Jesu gütig. In het booklet wordt uiteengezet dat deze partita eigenlijk is gebaseerd op een ander lied met dezelfde melodie: O Jesu, du edle Gabe. De tien strofen van dit lied zijn in het booklet opgenomen.
Bach Organ Works ?Volume 2
Masaaki Suzuki playing the Marc Garnier Organ of Shoin Chapel, Kobe, Japan
Prelude & Fugue in G major, BWV 541; Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 730; Concerto in D minor after Antonio Vivaldi, BWV 596; Partita Sei gegrüsset, Jesu gütig/O Jesu, du edle Gabe, BWV 768; Concerto in C major after Antonio Vivaldi, BWV 594; Liebster Jesu, wir sind hier, BWV 731; Prelude & Fugue in C major, BWV 547.
Label: BIS
Nummer: BIS-2241 SACD
Speelduur: 70’47
Booklet: 32 p. (EN/JP/DU/FR)
Prijs: plm. € 21,00