The Best of Mendelssohn
Margreeth Chr. de Jong plays the organ of the Nieuwe Kerk – Middelburg
Sonate f_Moll Op. 65/1; Praeludium & Fuga c-Moll Op. 37/1; Praeludium c-Moll; Sonate c-Moll Op. 65/2; Andante D-Dur; Fuga e-Moll; Andante [mit Variationen] D-Dur; Sonate III A-Dur Op. 65/3; Allegro d-Moll; Sonate B-Dur Op. 65/4; Choralvariationen “Wie groß ist des Allmächt’gen Güte”; Sonate D-Dur Op. 65/5; Praeludium & Fuga G-Dur Op. 37/2; Passacaglia c-Moll; Praeludium & Fuga d-Moll Op. 37/3; Sonate VI d_Moll Op. 65/6
Label: Den Hertog
Nummer: DH8208012 [2CD]
Speelduur: 79’03 en 78’52
Boekje: 20 blz (N en E)
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Wat ik me wel eens afvraag: wat zouden de componisten zoals bijvoorbeeld Mozart, Mendelssohn of Schubert nog meer van moois hebben gecomponeerd als ze niet in plaats van in de dertig waren overleden, maar in de zestig of daar in de buurt? Uiteraard is er geen antwoord op die vraag, maar het houdt mij in ieder geval bezig. Ik vind dan ook dat er nooit teveel aan goede opnames van goede componisten wordt gemaakt, zeker wanneer er zo overtuigend wordt gemusiceerd! Margreeth Chr. de Jong speelt erg mooi, al had er hier en daar wat meer durf tegenaan gegooid kunnen worden. Het oprekken van het dominantakkoord voor het slotakkoord kán goed werken, maar te vaak is irritant. Maar dit zijn echt de enige twee puntjes van kritiek.
Het orgel klinkt verbazingwekkend als je bedenkt dat het in 1954 is gebouwd. Het is minder geschikt voor de muziek van Mendelssohn en ik ben het dat ook niet eens met de benaming van ‘allround’ orgel zoals dat in het cd-boekje staat. Daarvoor herinnert de aanspraak van de pijpen teveel aan de jaren zestig. Maar De Jong, vaste organist van de Nieuwe Kerk, laat eens en te meer horen dat ze dit orgel als haar broekzak kent en smaakvol registreert.
Prof. Dr. Albert Clement schrijft in het boekje over Mendelssohn en het orgel en daar staan leuke interessante weetjes in zoals deze: “Het korte Praeludium für die Orgel in c (gedateerd 9 juli 1841) besloot een reeks orgelwerken, door Mendelssohn geschreven in de jaren 1820-1841. Het werk ontstond als zogenoemd ‘Albumblatt’: Henry E. Didlin Esq. (1813-1866) van Trinity Chapel in Edinburgh had om een ‘long measured psalm tune’ voor zijn album verzocht en daarop zond Mendelssohn hem een bladzijde; in zijn begeleidend schrijven van 9 juli 1841 schreef hij dat hij die ochtend een klein preludium had gecomponeerd, gevolgd door een excuus waarin hij verklaarde dat hij niet precies kon schrijven waarom gevraagd was aangezien hij niet begreep wat precies met ‘a long measured psalm tune’ was bedoeld.” [IJSBRAND TER HAAR]
[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
© 2009 www.orgelnieuws.nl