Peter Kofler werkte wel samen met orkesten die werden geleid door mannen van naam als Mariss Jansons, Riccardo Muti en onze Bernard Haitink. Een orkest heb je niet altijd onder handbereik. Volgens Vincent d’Indy moet César Franck hebben gezegd: ‘Mon orgue, c’est un orchestre!’.
Kofler heeft echter geen Cavaillé-Coll onder handen, maar wel een welluidende en wendbare Rieger. Een groot symfonisch instrument in een schitterende ruimte. Kwaliteitslabel Querstand maakte er een prachtig doortekende opname van (hoor die Untersatz 32′ eens!).
Kofler heeft al twee cd’s met literatuur gemaakt op dit Münchener orgel en deel drie is gewijd aan transcripties. Sommige puristen doen zulk repertoire radicaal in de ban, maar muzikaal raffinement en poëzie laten hier hun eigen argument horen. Kofler behoort tot de nieuwe generatie van technisch hoogbegaafde organisten. De Rieger werkt zonder haperen mee. De afwerking en resulterende perfectie geven echter een zodanig gepolijst klankbeeld, dat je soms barsten, rafels, hapers en zelfs flaters mist! Lang leve het dipje, bibbertje, slippertje of mistikkertje … Maar dat is vast al te ondankbaar jegens de zeer gedreven en vaardig spelende Kofler. Zo is het natuurlijk ook nooit goed.
De transcripties zijn van de hand van David Briggs, Louis Robilliard, Lionel Rogg, Jean Guillou en Kofler zelf. Ik ben benieuwd waarom Kofler bij Saint François de Paule marchant sur les flots van Liszt heeft gekozen voor de transcriptie van Rogg in plaats van die van Robilliard. En over Robilliard gesproken: de liefhebber van dit repertoire doet er toch goed aan om eens kennis te nemen van één van de indrukwekkendste orgelcd’s die ik ken: Louis Robilliard à l’Orgue Cavaillé-Coll de l’Église Saint-François-de-Sales, Lyon (Festivo FECD 125) om te horen hoe groots Robilliard het gelijk van César Franck bewijst: ‘Mon orgue, c’est un orchestre!’
De uitgave is verzorgd en smaakvol met fraaie zwart-wit foto’s van glanzende nieuwe orgelpijpen. In weerwil van de subtiele kanttekeningen: Kofler heeft een prachtige plaat op een fraai modern orgel gemaakt.
Transkriptionen
Peter Kofler and der Orgel der Jesuitenkirche St. Michael München
Daphnis et Chloé, Suite Nr. 2 [Lever du jour, Pantomime, Danse générale] (Maurice Ravel, tr. David Briggs); Suite Pelléas et Mélissande op. 80 [Prélude, Fileuse, Sicilienne, La mort de Mélissande] (Gabriel Fauré, tr. Louis Robilliard); Saint François de Paule marchant sur les flots (Franz Liszt, tr. Lionel Rogg); Clair de lune (Claude Debussy, tr. Peter Kofler); Prometheus – Symphonische Dichtung (Franz Liszt, tr. Jean Guillou).
Label: Querstand
Nummer: VKJK 1402
Speelduur: 66’48
Booklet: 24 pagina’s (DE/EN)
Prijs: ca. € 20,00