Jelte Hulzebos
Schnitger – Hinsz – Freytagorgel Noordbroek (Groningen) Martinikerk Groningen
Cambiata: 2006 (Noordbroek)
Cambiata: 02 2010 (Martinikerk Groningen)
Programma CD Noordbroek
J.S. Bach – Praeludium et Fuga in c BWV 546, Dies sind die heil’gen zehen Geboth BWV 678, Von Gott will ich nicht lassen BWV 658, Nun danket alle Gott BWV 657
Dietrich Buxtehude – Magnificat primi toni BuxWV 204, Ciacona in c BuxWV 159, Nun freut euch, lieben Christen g’mein BuxWV 210 Nikolaus Bruhns – Praeludium in e
Programma CD Martinikerk Groningen
Heinrich Scheidemann – Intavolatura ‘Benedicam Dominum’, Canzon in G Wv 74
Jan Pietersz. Sweelinck – Psalm 23
Franz Tunder – Christ lag in Todesbanden
Uitvoering* * * * *
Opname * * * * *
De cd is rechtstreeks te bestellen bij Jelte Hulzebos – jelte@hulzebos.com
Op zijn site zijn ook fragmenten van de cd’s te beluisteren:
Klik hier!
Er verschijnen indrukwekkende opnamen op de markt. Recensenten moeten zich hoeden voor superlatieven. We moeten nog wat overhouden, tenslotte. Toch moet het mij van het hart dat beide Hulzebos-platen een diepe indruk op mij hebben gemaakt. Hulzebos heeft jaren ervaring met de gespeelde werken en met de bespeelde instrumenten. Hij heeft gelukkig gekozen voor meesterwerken die de orgels als een handschoen passen. Gelukkig geen aan de vergetelheid ontrukte zogenaamde vergeten meesterwerken van onbeduidende provinciale allure. Ook geen bewerkingen van barokke strijkjes. En ook geen naar een Schnitger toe vertaalde Franck of Reger. Met dank aan Jelte.
Hulzebos komt uit de school van Wim van Beek. Dat is te horen: krachtig en soepel spel; voornaam en intens muzikaal. Verzorgde en natuurlijke articulaties. Het schitterende Preludium in c (BWV 546) wordt ‘aus einem Guß’ neergezet. De citaten uit de aria ‘O Mensch, bewein dein Sünde groß’ hadden misschien wat dramatischer kunnen oplichten. Maar Hulzebos’ Bachspel is nergens tobberig, echter zonder weer oppervlakkig te worden. In de Fuga (waarschijnlijk van eerdere datum, en niet echt een organische eenheid met het rijpe Praeludium) werkt Hulzebos effectief met de dynamiek van de twee klavieren van de Noordbroekse parel. De prachtige slotakkoorden worden quasi-nonchalant en met verve losgelaten op de luisteraar. Nu en dan deed Hulzebos mij in zijn articulaties (inclusief het soms bijna ‘afgebeten’ loslaten van toetsen) denken aan grootmeester Leonhardt.
Ik was heel benieuwd of de Sesquialter uit 1955 ook open mocht, en ja, gelukkig: geen neurotische scrupules: we krijgen ‘m tot onze vreugde te horen in ‘Nun freut euch’ van Buxtehude. Door de tekst van de beide klaphoesjes komen we alle keukengeheimen aan de weet. Aan de registraties liggen jaren ervaring en goede smaak ten grondslag. Want zo is het: de goede smaak beslist. En in de Groninger en Noordbroeker keukens is tenslotte een overmaat aan ingrediënten aanwezig. Hoor eens even die weemoedige Speelfluit 4′ in 6,6 van Buxtehudes Magnificat primi toni …
Over de klaphoesjes gesproken: uniek. Marlies Hulzebos tekende voor de foto’s. Dat verdient aparte vermelding, want het zijn ook aparte foto’s. Pieces of art! Marlies werkt uit overtuiging niet digitaal, maar analoog en in zwart-wit. Bij het aanschouwen kreeg ik het ware Ilford-Pan gevoel. De grafische opnamen hebben een bepaalde ongekunsteldheid, om niet te zeggen: rauwheid. Een ongepolijstheid die vooral indrukwekkend aansluit bij het hese karakter van Noordbroek. Opnames van de balgentreder (Noordbroek), de opnametechnicus en de stemmer evoceren de sfeer van de opnames. De gehele productie van beide platen geeft de overtuiging dat er met liefde en enthousiasme is gewerkt.
Wat is er gewoner dan een Hollandse organist die op een Hollands historisch orgel een mooi barokprogramma speelt? Bijna alledaags, zou je zeggen. Maar Hulzebos maakt werkelijk verschil. Een monumentale opname gestoken in een bijpassend jasje. Elke echte orgelliefhebber moet deze twee plaatjes rap bestellen op de site van Jelte. Hulde aan Hulzebos. In tweevoud! [ARJEN VAN KRALINGEN]
© 2010 www.orgelnieuws.nl